Yogiska tips för din hälsa!

Här finner du yogiska tips som hjälper dig till bättre hälsa!

 

Förskylningstips:
 

- När det börjar kännas i kroppen att en förskylning är på gång går det att "mota olle i grind" med     Ingefärste. Du tar ca 5cm färsk Ingefära, skalar och skär i tunna skivor. Du kokar sen Ingefärsskivorna i 5dl vatten i 30 min. Drick så varmt som möjligt! Inte gott men "bränner" bort

"bassiluskerna".

 

- En variant på det är att riva färsk ingefära ca 1 1/2 msk hälla kokhett vatten över och låta svalna lite tillsätt 1 pressad citron.

 

- Vid hosta och slem blandar du ner 1tsk Timjan som får koka med i Ingefärstet!

 

- Vid snuva och tät näsa kan du skjölja näsan med saltvatten här kan du läsa hur man gör, hälsovinster och vad som behövs! Länk!

 

- Honung lindrar och är bakteriedödande men får inte hettas upp till mer än 40 grader då mister den sina läkande egenskaper! Läs mer här!

 

- Mal/Mortla svartpeppar och blanda med honung rör så det "skummar"! Ta en tesked och låt smälta i munnen så länge förkylningen pågår!

 

-Halsont blanda 1 krm salt och 1 krm i gurkmeja i 1/2 glas vatten och gurgla halsen.

 

- Drick "Yogité" utan mjölk! Recept: 2,5L vatten,20 kryddnejlikor, 20 gröna kardemummakapslar, 20 svartpepparkorn, 5 kanelstänger, 5 cm ingefära skalad och skivad kokas i 30 min 1 tsks vart te tillsätts när det kokat färdigt!

 

- Torra slemhinnor i näsa och ögon, smörj näsan invändigt med en klick Ghi (Cocosolja funkar också!) Gnid näsborrarna mot varandra genom att nypa över näsan. Släpp och andas in kraftigt några gånger. Jättebra tips för dig som tillbringar tid i stora utsrällningahallar edyl där vi ofta blir torra i slemhinnorna! 

 

 

Förkylningste:
 

Tag en kopp kokt vatten (ca 2.5 dl)

Tillsätt 1/4 tsk mald ingefära, 1/8 tsk svart peppar och 1/2 tsk ajwainfrön.

Låt det dra ca 15 minuter. När det svalnat till 40 grader tillsätt 1 tsk honung och 2 tsk pressad citron.

Drick 2 koppar dagligen under förkylningstiden, morgon och kväll.

 

Detoxte:
 

Det här är en kraftfull avgiftningskur. Effekten ligger inte i hur mycket hett vatten du dricker, utan hur ofta. Du kan ta några små klunkar så ofta som 2–3 ggr per timme under dagen. Drick det så varmt du kan. Detta stärker kroppens förbränningseld (agni), vilket är grunden för alla former av avgiftning.

Agni ("matsmältningselden") kan då förbränna de slaggämnen som ligger deponerade i kroppens vävnader.

Koka 8 dl vatten 15 min med 1/2–1 tsk mald ingefära och 1 tsk mald kummin, häll i termos och drick under dagen, några klunkar då och då i ca 3 veckor.

 
Allmänna hälsotips!
 

- Ishnaan, yogisk morgondusch! En skön start på dagen där du "boostar" ditt immunförsvar, får igång blodcirkulationen och syresätter kroppen till max! Du börjar med att ge kroppen en oljemassage, smörjer in hela kroppen med en ekologisk ren olja tex mandelolja, olivolja, kokosolja eller sesam olja. Sesamolja behöver "mognas" innan du använder den det gör du genom att värma upp den i en gryta till 80-90grader låt den sen svalna, häll sen tillbaka på flaskan och använd.

Massera in kroppen med olja och dusha sedan medså kallt vatten som möjligt. Jag brukar börja med underbenen, armarna, rygg och nacke, ansikte och mage och repeterar proceduren 3 gånger. Duscha aldrig direkt på låren då kroppens största ben sitter här, det kan ge upphov till mineralobalans i kroppen, tvätta inte håret i kallt vatten heller.

Nu kan du välja att avsluta duschen men vill du kan du vrida överoch discha varmt en stund om du ex ska tvätta håret. Kroppen kommer snabbt att temperera upp sig själv när kallduschen är avslutad!

Läs mer här!

 

 

- Andas! Genom vår andning får vi in livskraft i vår kropp! Andningen är ett av Kundaliniyogans kraftfulla tekniker! Följ länken till mitt kompendium "Långa djupa andetag" !

 
 
Fyller kontinuerligt på med fler tips!
 
 

 

 

© 2023 by Yoga by the sea. All rights reserved

  • Twitter Clean
  • w-facebook